Trochę o słodzeniu i miodzie

| Brak komentarzy

Share Button

miod

Chciałabym dziś poruszyć temat słodzenia. A właściwie spróbować namówić Was, abyście z niego zrezygnowali.

Warto się zmusić powiedzmy na 2-3 tygodnie, aby herbaty nie posłodzić. W dobie wszechobecnego cukru jesteśmy od niego uzależnieni. Mocne ograniczenie pozwoli nam na mały detoks i przyzwyczajenie organizmu do mniejszej dawki narkotyku. 

Po pewnym czasie słodkie napoje przestaną nam smakować. Sprawdziłam to na sobie, bo nie słodzę już kilka lat. Nawet kawy i uwierzcie mi, kiedyś nie mogłam się obejść bez 2 łyżeczek cukru, a teraz piję gorzką kawę i nie mam ochoty jej słodzić.

Kiedyś gdzieś wyczytałam, że jeśli robimy coś regularnie przez 21 dni, staje się to naszym nawykiem. Sprawdziłam, coś w tym jest. Spróbujmy zmienić swoje nawyki na lepsze.

Jednak jeśli nie masz ochoty na zmiany, zachęcam do stosowania miodu zamiast cukru.

O ile w cukrze trudno doszukiwać się zalet, tak miód ma prawie same plusy.

Zawiera witaminy B6, B1, B2 i B5, minerały: wapń, miedź, żelazo, magnez, mangan, fosfor, potas, sód i cynk. Warto wspomnieć również o dużej dawce antyoksydantów a także przyjaznych bakterii (m.in. pałeczki kwasu mlekowego).

Inhibina i rutyna zawarte w miodzie działają antybakteryjnie, zabijają bakterie, nawet te, którym nie dają rady antybiotyki (nie znosi miodu gronkowiec złocisty). Często używamy też miodu w kosmetyce, w maseczkach.

Co ciekawe miód nigdy się nie psuje, ani też nie zawiera zanieczyszczeń, bo pszczoły filtrują toksyny.

Pozytywny wpływ na serce

Zawarta w miodzie acetylocholina wzmacnia wydolność serca, obniża ciśnienie krwi. Spora dawka potasu pomaga arytmikom. Rozszerza naczynia wieńcowe i poprawia krążenie. Systematyczne jedzenie miodu w dawce 100-200g dziennie pomaga zmniejszyć miażdżycę.

Warto go jeść w sytuacjach stresowych, bo ma również działanie uspokajające.

Miód łagodzi skutki kaca

Fruktoza neutralizuje skutki picia alkoholu. Aby zadziałała, trzeba by zjeść następnego dnia do 200g miodu w kilku dawkach.

Jak dobrać miód, aby nam pomagał?

  • Akacjowy – odpowiedni dla cukrzyków, na przeziębienia, a także przy chorobach nerek, dla wrzodowców.
  • Lipowy – najpopularniejszy u nas – działa uspokajająco, trochę nasennie, antybakteryjnie, nadaje się do leczenia przeziębień
  • Gryczany – przy miażdżycy, nadciśnieniu, stresie
  • Spadziowy – dobry przy anemii i zaburzeniach przemiany materii, dla astmatyków. Ten rodzaj miodu ma też działanie przeciwnowotworowe.
  • Rzepakowy – przy chorobach płuc i serca, na zaparcia i nerki
  • Wrzosowy – pomaga leczyć prostatę
  • Wielokwiatowy – stosowany przy alergiach i katarze siennym, leczy też serce i przeziębienia

Oczywiście nie należy zapominać, że miód nie jest dla każdego. Nie wolno go podawać niemowlętom, cukrzykom (uwaga na poziom cukru), osobom uczulonym oraz z nietolerancją jelitową.

Oczywiście nie jestem sama tak mądra, aby wiedzieć wszystko o miodzie. Korzystałam z opracowań dostępnych na stronach internetowych:

http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/medycyna-niekonwencjonalna/miod-wartosc-odzywcza-i-wlasciwosci-lecznicze-miodu_35801.html

http://www.poradynazdrowie.pl/miod-plynne-zloto.html

http://miodywmedycynie.pl/wlasciwosci-lecznicze-miodu/

http://www.sekretyzdrowia.com/index.php/lecznicze-wlasciwosci-miodu/

http://www.dobradieta.info/94,miod-wlasciwosci-lecznicze-i-odzywcze.html

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Dodaj komentarz

Wymagane pola są oznaczone znakiem *